Google Analytics Ecommerce Datalayer

Het BEX CMS is geïmplementeerd met de Google Analytics Ecommerce Datalayer. Deze uitgebreide datalayer biedt de mogelijkheid om informatie te verzamelen over het winkelgedrag van bezoekers op de website, bijvoorbeeld hoe vaak een accommodatie bekeken is en uiteraard welke accommodatie en kostenposten door de gebruiker geboekt zijn.

Het is noodzakelijk om gebruik te maken van Google Tag Manager om de datalayer binnen het BEX CMS te activeren én informatie door te kunnen zetten naar Google Analytics 4. Hoe je Google Tag Manager koppelt aan onze applicaties lees je hier.

Gebruik een datalayer extensie in Google Chrome of gebruik de preview modus (Tag Assistant) van Google Tag Manager om de datalayer op jouw website in te zien.

Ecommerce gebeurtenissen

Hieronder een overzicht van interessante gebeurtenissen, met daarbij een instructie hoe deze informatie doorgeschoten kan worden naar Google Analytics.


Bekeken accommodatie (view_item)

Het view_item event wordt afgeschoten op de accommodatie pagina's. Zie hieronder met welk event je dit deze gebeurtenis kan triggeren en zie welke variabelen wij aanbevelen te gebruiken:


GA4 Event > view_item


Trigger > Custom Event > Event name = productDetail


Parameters: variables

item_name > ecommerce.detail.products.0.name

item_id > ecommerce.detail.products.0.id

currency > ecommerce.detail.products.0.price


Accommodatie toevoegen aan winkelmand (add_to_cart)

Het add_to_cart event wordt afgeschoten zodra een accommodatie is toegevoegd aan de winkelmand. Zie hieronder met welk event je dit deze gebeurtenis kan triggeren en zie welke variabelen wij aanbevelen te gebruiken:


GA4 Event > add_to_cart


Trigger > Custom Event > Event name = addToCart


Parameters: variables

item_name > ecommerce.add.products.0.name

item_id > ecommerce.add.products.0.id

currency > ecommerce.add.products.0.price


De stappen van de checkout (visit_checkout_step)

Het visit_checkout_step wordt afgeschoten op iedere stap binnen de checkout. Zie hieronder met welk event je dit deze gebeurtenis kan triggeren en zie welke variabelen wij aanbevelen te gebruiken:


GA4 Event > visit_checkout_step


Trigger > Custom Event > Event name = visit_checkout_step


Parameters: variables

step_name > ecommerce.checkout_step_name

step_value > ecommerce.checkout_step_value

items > ecommerce.items

value > ecommerce.value

currency > ecommerce.currency


Het maken van een reservering (purchase)

Het visit_checkout_step wordt afgeschoten nadat een bezoeker een reservering heeft geplaatst. Deze pagina wordt ook wel de bedankpagina genoemd. Zie hieronder met welk event je dit deze gebeurtenis kan triggeren en zie welke variabelen wij aanbevelen te gebruiken:


GA4 Event > purchase


Trigger > Custom Event > Event name = ga4purchase


Parameters: variables

transaction_id > ecommerce.transaction_id

items > ecommerce.items

value > ecommerce.value

currency > ecommerce.currency


Op dit moment worden er in het BEX CMS nog een tweetal datalayer naast elkaar gebruikt. Zowel de voormalige universal analytics als de vernieuwde GA4 datalayer zijn geïntegreerd.


De reden dat we beide datalayers nog ondersteunen, komt voort uit het feit dat enkele gebruikers de universal analytics datalayer gebruiken bij het meten. Hierdoor hebben wij ervoor gekozen om beide datalayers te ondersteunen.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.